על רקע המחלוקות הקשות: הנשיא מכריז על מיזם חדש

בנצי לייזרוביץ No Comments on על רקע המחלוקות הקשות: הנשיא מכריז על מיזם חדש

ברקע המחלוקת העמוקה סביב מערכת המשפט, נשיא המדינה משיק את מיזמי ״מחליפים מילה״: מרכז חינוכי חדשני בבית הנשיא למפגש בין קהילות והעמקת שייכות ומרחב לדיונים דיסקרטיים בנושאי ליבה שבקונפליקט

צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נשיא המדינה יצחק הרצוג יחשוף הבוקר (שלישי) בנאום מיוחד בפני אנשי החינוך של ישראל את חזון הכהונה שלו ל-5 השנים הבאות, עד לסיום כהונתו כנשיא מדינת ישראל בשנתה ה-80.

בימים בהם המחלוקות בישראל מגיעות לגבהים חדשים של פילוג והפרדה, מצא הנשיא כי עליו להציב את מוסד הנשיאות כמרכז לשיח, דיון וויכוח המורם מהקרע הפוליטי והחברתי המאפשר שיח פתוח וניהול תהליכי הסכמה עמוקים בין חלקי החברה הישראלית. בשנה האחרונה, מקפיד הנשיא להקדיש את מרב המשאבים העומדים לרשותו לעיסוק באחדות העם, ופועל ללא לאות ובדרכים שונות ומגוונות בכל חלקי החברה בישראל, מכל התפיסות, האמונות, הדתות, המפלגות, הזרמים ואורחות החיים, כדי להיות אוזן קשבת ולעיתים גם קול למי שחשים שקולם אינו נשמע; ולהביא צדדים שונים בעימותים להידברות אינטימית ואפקטיבית שתפתור משברים, תאחה את הקרעים, ותמנע אלימות.

בבית הנשיא מציינים כי כיום, בית הנשיא הוא המקום היחיד שזוכה לאמון של כלל הצדדים בחברה הישראלית ומסוגל לקיים התדיינות בנושאים השנויים במחלוקת. בתוך כך, בשבועות האחרונים מקיים כנשיא פגישות ודיוני עומק דיסקרטיים עם כלל הצדדים הנוגעים לנושא הרפורמה המשפטית המוצעת על ידי הממשלה, במטרה להביא להסכמות רחבות ככל הניתן ולמנוע פגיעה והדרת עמדות של חלקים מרכזיים בחברה הישראלית – וזאת תוך שמירה על עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל.

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "ההבנה העמוקה של ערכה העצום של מחלוקת לשם שמים, הייתה תשתית לקיום עמנו במשך הדורות וכמובן חלק הכרחי בדמוקרטיה. אבל צריך לדעת איך לנהל את המחלוקת, בין אם זה מחלוקת בין אנשים, בין קהילות, ואפילו בין רשויות שלטון; והיום – נדמה שלא רק שכחנו איך להסכים, אלא שאנחנו לא מצליחים אפילו להתווכח".

הנשיא יכריז היום כי הוא יוצא בתוכנית פעולה שתחל באופן מיידי ועד לשנת ה-80 של מדינת ישראל שתאפשר למוסד הנשיאות לתרום ליכולתו של הציבור הישראלי, ושל נציגיו, מנהיגיו ונבחריו, להצליח ולהטמיע את היכולת לחלוק לשם שמיים, מתוך כבוד, מתוך שיח מצמיח, ומתוך הפרדה בין אי הסכמה גורפת עם דעותיו של אדם לבין ההכרח לכבדו, להכילו, ולהתווכח איתו ויכוח נוקב.

במסגרת התוכנית ״מחליפים מילה״, יבוצעו מהלכים אקטיביים להחלפת דעות, עיסוק במחלוקות כולל מחלוקות קשות ונפיצות וקיום שיח ענייני, עמוק כנה ואמיץ.

עוד נמסר מבית הנשיא כי בד בבד, יפעל המוסד להחליף את לקסיקון הקיטוב ביננו הנושא מילים של שנאה, היפרדות ואלימות, למילים של הכלה, הקשבה וקבלה. זוהי קריאה לפעולה, צו השעה. לעצור. להחליף מילה.

במסגרת כך, בשבועות האחרונים מוקם וכבר החל לפעול בבית הנשיא ״המרחב״, בית לדיונים דיסקרטיים וייחודיים, בו יידונו וכבר נידונות – יחד עם מנהיגים וגורמי מפתח, ובאופן מקצועי ומעמיק, סוגיות רגישות ומרכזיות. בכך, רואה נשיא המדינה את בית הנשיא כבעל תפקיד מרכזי, ביצירת תשתית איתנה לתרבות מחלוקת ישראלית בונה ומכבדת. ההקמה של "המרחב", מגיעה לאחר שבשנה האחרונה בבית הנשיא התקיים מיזם ניסיוני, בראשות נשיא המדינה, בו נערכו שיחות ודיוני עומק בסוגיות נפיצות באופן שהביא לפתרונות מעשיים והרגעת הרוחות.

כמו כן, יוקם בבית הנשיא מרכז חינוכי חדשני שישאף להעמיק ולבסס את השייכות של כל הקהילות בישראל לחברה ולמדינה, ולסייע במפגשים בין קהילות שונות וביצירת שיח ביניהן.



0 תגובות